Blog de la Kroitus

Apie komiksus ir šiaip bet ką

Katyčių maišto atgarsiai

Aš, kaip visada, pavėluotai – darbas, darbas, darbas… Bet tema tokia, kur norisi pasisakyt.

Kodėl parašiau „katyčių maišto“? Nes „pussy“ reiškia ne vien tik atitinkamą moters kūno vietą (o aš padorus žmogus ir visokių nepadorių organų minėti nenoriu 😀 ) Kas dar nesuprato – aš čia šiek tiek apie „Pussy Riot“ skandalą…

Prisipažinsiu – per daug nesidomėjau bei nesigilinau į situaciją. Tačiau esmė, kaip suprantu, yra tokia, kad panos pankės cerkvėj mišių metu surengė „pasirodymą“ su daina prieš Putiną. Ir tai nebuvo jų pirmas pasirodymas – dar kažką yra padariusios prie Kremliaus, jei neklystu. Kelios jų buvo sugautos, nuteistos ir pasodintos porai metų.

Ne tiek yra svarbus pats įvykis, kiek visuomenės reakcija į jį. Rusijos žvaigždės ir valdžios atstovai smerkia šį poelgį, beveik visi vakarai giria. Tik man kažkai patrodo, ne ten žmonės žiūri…

Kas piktinasi „Pussy Riot“ elgesiu, teigia, kad jos įžeidė tikinčiuosius, ir tai yra labai blogai. Palaikytojai irgi teigia, kad tikintieji buvo įžeisti, tačiau tai yra gerai. Ir po pasaulį nuvilnijo visokių veiksmų, niekinančių krikščionybės ženklus: kryžių pjaustymas, vandalizmo aktai bažnyčiose, ir panašiai… Štai čia, manau, daugelis visiškai klaidingai suprato „Pussy Riot“ žinutę. Nemanau, kad jų aktas buvo taikytas prieš pačią krikščionybę – teisme jos atsiprašė tikinčiųjų. Jos protestavo prieš tai, kad stačiatikių Bažnyčia Rusijoje, o tiksliau jos vadovas, dirba ranka rankon su žmogaus ir minties laisves varžančiu Putino režimu. Spėju, tai turėjo būti žinutė tikintiesiems, kad ne tiek jų tikėjimas, kiek vadovybė yra netikusi.

Teismo nuosprendis kažkaip visai ne į temą – 2 metai už „tikinčiųjų įžeidimą“. Šalyje, kuri beveik visą praeitą amžių diegė ateizmą, dabar ginami tikintieji? Baikit juokus! Čia jau akivaizdu, kad yra akivaizdus politinis susidorojimas. Manau, vakarų žymūs asmenys tai supranta. Ir palaikė pankes būtent dėl to, kad kalba eina apie žodžio laisvę, o ne apie krikščionybės niekinimą.

Pažįstamas rusas pasakojo, kad po prezidento rinkimų buvo pavojinga rodytis gatvėse, nes jei policijai pasirodys, kad esi panašus į opozicijos palaikytoją, tave tiesiog suims ir išveš. Šiaip tai kartais stebiuosi Rusijos valdininkų pareiškimais. Kažkada pateikė savo nuomonę apie žmogaus teises ir kitus dalykus. Tai praktiškai visoms šalims kliuvo už [mogaus teisių nepaisymus. Keista tai girdėti iš valstybės, kuri pagal žmogaus teises lygiuojasi į Kiniją ar Š. Korėją. Taip pat „pribaltai“ neretai kaltinami nacizmu, fašizmu, rasizmu ir kitais dalykais. Tuo tarpu pas juos pačius gėjai atvirai vadinami pyderais, juodaodžiai – beždžionėmis. Ir, kaip suprantu, tai nieko tokio.

Taigi, apibendrindamas noriu dar kartą pasakyti, kad manau, jog „Pussy Riot“ pasirodymas cerkvėje buvo prieš Putiną ir jo režimą. O kodėl dabar jų palaikytojai pjausto kryžius bei išsidirbinėja bažnyčiose? Man didelis klausimas.

P.S. Dar dėl „Femen“. Ar man vienam atrodo, kad joms tiesiog knieti savo papus parodyt? Yra proga, ar nėra – vis jos visur lenda su savo kažkokiais šūkiais, ir, kas svarbiausia, plikais papais…

Prisiminiau komiksus

Kodėl gi juos prisiminiau? Ko gero dėl vieno idioto, kuris sugadino daugeliui žmonių „Dark Knight Rises“ premjerą. O ir šiaip – šia tema seniai rašiau. Galvojau, kad apie komiksus rašysiu atskiram bloge, bet man vienam nepavyko jo palaikyt…

Kaip jau minėjau, minčių apie komiksus bei jų kultūrą sukėlė tas idiotas, pasireiškęs per naujausios filmo apie Betmeną premjerą. Taip pat neseniai praūžusi San Diego Comic-Con International konferencija. Tiksliau ne būtent šie įvykiai, o komentarai apie juos.

Savaime aišku, lietuvių komentatoriai, po straipsniais apie žudynes Denveryje, aiškino, kad amerikiečiai yra dundukai, nes žiūri tokius filmus, ir tai jiems daro tokią įtaką. Kai kurie buvo labai intelektualūs ir prisipažino, kad tą filmą apie Betmeną žiūrėjo prieš 20 metų, ir jis buvo labai lievas… Savaime aišku, visi mėtėsi frazėmis, kad visi tie komiksiniai filmai yra vaikiški, o normalūs suaugę žmonės žiūrėt turėtų tik normalų europietišką kiną. Beje, kiek esu matęs to „intelektualiojo“ kino, tai žiaurumų ten ne ka mažiau, nei tuose „idiotams skirtuose“.

Bet ne visai apie kiną aš čia. Apie pačius komiksus, jų kultūrą ir įtaką. Dėl viso pikto patikslinsiu, kad kalba eina apie tuos „main stream“ superherojiškus komiksus, o ne apie kokius nors realistinius su gilia idėja…

Komiksai pas mus kaltinami, kad propaguoja smurtą, klaidingą supratimą apie pasaulį ir kitais panašiais dalykais. Visi kažkodėl prisimena „anuos laikus“, kai smurto ir kitų nesąmonių tiek nebuvo skleidžiama. Hm… Ar tikrai taip? Prisiminkim gražias lietuvių liaudies pasakas. Eglė žalčių karalienė – akivaizdi aliuzija į zoofiliją, taip pat broliai, gindami sesers garbę, jos vyrą užkapoja dalgiais. Kitas pavyzdys – neatsimenu pasakos pavadinimo, bet prisimenu, kad pabaiga buvo su ištaškytais raganos smegenimis (dėl to sniegas žiemą blizga). Pasaka apie Sigutę – pamotė vis tik užmuša pagrindinę veikėją. Dar prisiminiau vienos pasakos pirmus sakinius. Ten buvo maždaug taip: „Merga išėjo į mišką. Ten ją pasigavo meškinas. Po metų tai mergai gimė gauruotas sūnus.“ Aišku, po to tas gauruotas Jonas tapo didvyriu, bet vėlgi – akivaizdi zoofilija. O jau ką kalbėt apie visus riterius, kapojančius drakonams bei milžinams galvas vieną po kitos… Man kažkodėl ten smurto ir kitokių blogybių atrodo ne ką mažiau, nei tuose „bloguosiuose“ komiksuose. Na, pasakose vaizduotei palikta daugiau vietos. Beje – kai kas ir Bibliją laiko gerumo pavyzdžiu. Jiems pirma reiktų ją perskaityt nuo pradžių. Ten irgi „malonių skrandžiui“ vaizdelių yra 🙂

Kas komiksuose gal kiek kitaip, tai kad blogieji veikėjai neretai pristatomi pakankamai patraukliai. Bet juk ir realiam gyvenime patys blogiausi žmonės neretai turi itin daug draugų bei sekėjų.

Prisimenant tą idiotą, kuris šaudė per filmą, tai savaime kyla klausimas, kodėl komiksų prisiskaitę žmonės nori smurtauti? Manau, tokie žmonės ir pasakų prisiskaitę eitų raganų medžioti. Problema yra visuomenės cinizmas, kai kraujo klanai ekrane sukelia nebe pasibaisėjimą, bet mintis apie kečupą. Ir kai didesnė vertybė yra ne kažkuo nusipelnyt visuomenei, bet tiesiog išgarsėt, tai jau yra tikrai nebe komiksų kaltė.

Dar kažkiek apie pačius komiksų gerbėjus. Dažnai galvojama, kad tai yra moksliukai, nevykėliai ir „noliferiai“. Pažiūrėjus į nuotraukas iš minėtos Comic-Con konferencijos, atrodo kiek kitaip. Merginos ten visai ne kokios storulės paauglės, o tikros gražuolės ir kartais apsirengia labai tiksliai pagal savo pasirinktas veikėjas. Vyrai irgi dažnai yra suaugę ir rimtai atrodantys vyrai. Išvada – būti komiksų gerbėju yra rimtas hobis, kuriam reikai skirti laiko ir pinigų. Norint skirti pinigų, reikia gero darbo. Taigi, kur nors delfi komentaruose aiškinantys, kad komiksų gerbėjai yra nevykėliai, tegu pirma pažiūri į pasaulį, o tik po to skelbiasi, viską apie jį žinantys ir suprantantys.

Ir pabaigai – svajonės. Norėtųsi ir Lietuvoj kažkiek tokios komiksų kultūros išpopuliarėjimo, minimalios, bet bent kažkokios konferencijos apie komiksus, filmus, žaidimus… Aišku rinka ir publika pas mus ne tokia… Bet pradžią, galima sakyt, jau padariau – per mano 30-ąjį gimtadienį svečiai buvo apsirengę įvairiais veikėjais, ir buvo pasiruošę apie juos papasakoti…