Trumpai drūtai – ne. O jei norit išvedžiojimų, tai skaitykit toliau.
Kodėl gi aš, būdamas CC ir atviro kodo fanas, sakau, kad Lietuvai nereikia Creative Commons? Manęs paklausė: „o kokia reali šios licencijos nauda kūrėjams“? Rimto atsakymo niekaip nesugalvojau… Tenka pripažinti, kad CC naudinga ne tiek patiems kūrėjams, kiek tų kūrinių vartotojams – klausytojams, skaitytojams, žiūrovams, atlikėjams bei tiems, kas naudoja kitų kūrybą savojoje. O patiems originalių kūrinių autoriams lieka nebent moralinis pasitenkinimas, kad klausytojai/skaitytojai/žiūrovai juos pagiria už tokią iniciatyvą. Gal užsienyje populiaresni atlikėjai gauna ir kokią apčiuopiamesnę naudą. Pavyzdžiui, kiti kūrėjai iš originalių padaro išvestinius kūrinius, taip populiarindami originalą. Pas mus tai sunkiai įmanoma.
Priminsiu, kad Creative Commons – licencija, tiksliau gal jų rinkinys, ko pagalba autorius nurodo, ką kiti gali daryti su jo kūryba. Iš tiesų tai nėra, kaip galbūt kai kas galvoja, priešprieša žymiajai „©“. Tai tik keleto apribojimų atlaisvinimas. Ženklas „CC“ prie kūrinio reiškia, kad nėra „kai kurios teisės saugomos“. Autorystė, neturtinės (ir kai kurios turtinės) teisės galioja tokios, kokios nurodytos konkrečioje licencijoje.
Taigi, grįžtant, kodėl Lietuvai CC nereikia. Galbūt didžiausią naudą iš šios licencijos pajustų viena autorių rūšis – blogeriai. Juk jie, ko gero, vieninteliai Lietuvoje pripažįsta, kad naudoja kitų kūrybą, atitinkamomis sąlygomis leidžia naudoti ir savo. Bet ir tai – nauda grynai tik moralinė. Niekas pas mus neuždirba iš papezėjimų apie tai, kaip praėjo jo diena. Bent jau juntamai.
Tačiau žinia, kad blogeriai – ne tie kūrėjai, kurie išvis daugeliui asocijuojasi su žodžiu „autoriai“. „Autorius“ tai muzikantas, režisierius, rašytojas… Štai čia ir išlenda, kodėl Lietuvai CC nereikia. Tiksliau būtų pasakyti, kad tiesiog pas mus tai greičiausiai nebūtų plačiai naudojama. Pavyzdžiui, muzikantai Lietuvoje dažniausiai iš kūrybos ar atlikimo užsidirba sau pinigus. Ir nori gaut pinigus bet kokiu atveju – per koncertus, iš įrašų pardavimų, per mikroskopines LATGA išmokas. Jie visiškai nesuinteresuoti, kad iš jų kūrybos nebūtų pajamų, arba kas nors kitas galėtų nemokamai keisti jų muziką. Taip pat, reikia pripažinti, kad LATGA greičiausiai atsisakys turėti reikalų su kūriniais, kurie apsaugoti kažkokia neaiškia, jiems nepažįstama licencija. Jie nesigilins, kada CC pažeidžiama, kada – ne. Tiesiog tokius autorius ignoruos arba aiškins, kad jie „daro meškos paslaugą normaliems autoriams“. Dar vienas dalykas – Lietuvos autoriai bei atlikėjai yra per daug arogantiški. Jiems atlikti savo kolegų lietuvių darbus – per žema. Jų pačių kūryba – unikali, originali ir puiki, tačiau kitų draugų muzikantų kompozicijas jie atlieka nebent drauge su autoriais, arba jei tas kūrinys jau senas ir pripažintas. Manau, panašiai yra ir su kino kūrėjais, rašytojais. Jie irgi galvoja, kad jų kūryba yra originali, unikali, vienetinė. Nors juk realiai visiškai originalios kūrybos seniai nebėra – viskas yra kažkieno įtakota, ir jei už visus elementus reiktų mokėti autorinius mokesčius – net ir pelningiausi filmai būtų minuse.
Žinoma, aš kaip visada – už tokias iniciatyvas kaip Creative Commons, atviras kodas. Tačiau kol mūsų kūrėjai neišlips iš mąstymo, kad viską reikia daryt savo rinkai, tol tokios iniciatyvos pas mus nepasiteisins…
Reikalinga vien tam, kad butu galima kurinio autoryste nurodyti kiek laisviau. Nes siuo metu galiojantis autoriniu ir gretutiniu teisiu istatymas, tai yra grynai latgos sukurtas ir pagal ji vos ne vii autoriai iskart latgos nariais tampa. Taip pat pagal si istatyma daug sunkiau savo kurini atiduot laisvesniam naudojimui, ypac jei autorius yra latga narys..
Na, LATGA nariais tampa tikrai toli gražu ne visi, o tik tie, kurie pasirašo su jais sutartį. Nes jei taptų visi, ir visi blogeriai galėtų reikalauti kažkokių išmokų. Tiesiog standartinis Copyright’as galioja viskam, kas įamžinta. Taip – CC tam ir reikalinga, kad kiti galėtu laisviau naudoti autorių kūrinius. Bet, kaip jau minėjau, Lietuvos autoriai bei atlikėjai yra arogantiški ir nenori naudot kitų kūrybos, todėl jiems šitas dalykas – visai neaktualus.
Kur prasideda pinigai – ten menas baigiasi.
Pasigedau tikslių apibrėžimų apie kokius autorius ir kokius atlikėjus kalbi.
Jei konkrečiau, tai turiu omeny šiuos du sakinius: „Jiems atlikti savo kolegų lietuvių darbus – per žema. Jų pačių kūryba – unikali, originali ir puiki, tačiau kitų draugų muzikantų kompozicijas jie atlieka nebent drauge su autoriais, arba jei tas kūrinys jau senas ir pripažintas“. Juk jie „klasikinės“ muzikos atlikėjams netaikytini? Be to, jei neklystu, tai naujos klasikinės muzikos kūrimas yra finansuojamas panašiais mechanizmais, kaip ir laisvoji programinė įranga – per įvairius fondus?
Apie „klasikinę“(kitaip – akademinę) muziką aš ir nekalbu. Niekas jų muzikos išvis neatlieka 🙂 Vardų neminėsiu, nes nelabai norisi įžeidinėt kokius nors atlikėjus. Bet galiu nebent užsimint, kad tokių dalykų pastebiu džiazo muzikantų tarpe.
Deja, bet nesupratau tavo atsakymo. Gal galėtum plačiau, kitais žodžiais performuluoti savo mintį? Paskutiniai du sakiniai tarsi verčia mane kelti klausimą: kokia prasme vartoji žodį „neatlieka“?
“Neatlieka” tai ta prasme, kad nėra taip, jog naujųjų lietuvių akademinės muzikos atlikėjų kūrinių tikrai neišgirsi dažnai. Atliekama kartą – du. O kad paskui po metų – kelerių kas nors labai veržtųsi jų kūrinius atlikinėt – praktiškai nėra. Lietuvos orkestrai dažniausiai atlieka senus ar bent jau užsienio klasikinius kūrinius.
O dėl nesupratimo, tai kaip minėjau – pavardžių neminėsiu. Tiesiog matosi bendra tendencija.
„Naujųjų lietuvių akademinės muzikos atlikėjų kūrinių“ – neturėjai kartais omeny kompozitorių? Tiesiog, tas „atlikėjo kūrinį atlieka orkestras“ skamba gan neįprastai.
Taip pat spėju, kad pirmajame sakinyje turėjo būti tik vienas neiginys?
P.S. Atsiprašau už įkyrumą – profesinė liga. ☺
Taip – turėjau omeny kompozitorių, susimaišiau. Visaip pasitaiko.
Ačiū. Atrodo pagaliau prišilo ką turėjai omeny. Šiaip lyg ir norėtųsi su tuo nesutikti, bet jaučiu, kad per daug jau lysčiau ten, kur nieko neišmanau.