Linux – žaidimams? Kodėl gi ne?

Vienas dažnesnių argumentų, kodėl žmonės nenori migruoti į Linux, yra „ten neveikia žaidimai!“.

Ir tai tiesa…

Buvo…

Prieš kokius 5 metus.

Dabar tik iš dalies. Ir situacija nuolat gerėja.

Didžiausią indėlį čia, reikia pripažinti, įdėjo Valve, kai 2013-ais paleido Steam versiją Linux. Tuo pačiu labai skatindama žaidimų kūrėjus palaikyti šią platformą. Taip pat ši kompanija stipriai prisidėjo prie Wine tobulinimo būtent žaidimų palaikymo klausimu. Netgi paleido savo versiją Proton. Ir dabar pastarosios technologijos pagalba labai daug žaidimų galima paleisti, net jei oficialiai Linux nėra palaikomas.

Būtent Proton dėka Valve yra tokie užtikrinti, ir išleis savo Steam Deck konsolę. Tai bus pakankamai galingas nešiojamas žaidimų kompiuteris, kurio operacinės sistemos pagrindas bus Arch Linux – viena efektyviausiai kompiuterio resursus galinčių išnaudoti distribucijų.

Žinoma, ne viskas yra taip puiku, kaip norėtųsi. Dalies žaidimų (dažniausiai tai visokių MMO tipo) sėkmingai paleisti dar nepavyks. Didele dalimi dėl to kalta „anti-cheat“ programinė įranga, kuri pakankamai agresyviai tikrina tiek žaidimo, tiek OS modifikacijas, ir už bet kokį neatitikimą baudžia stipriai. Nemažai atvejų užfiksuota, kai žaidėjai, paleidę žaidimą per Linux, gaudavo ban’ą visam laikui. Bet ir čia situacija taisosi. Dėka tos pačios Valve. Artėjant jų konsolės paleidimui, jie dirba su pagrindiniais anti-cheat kūrėjais, ir BallteEye bei Easy Anti-Cheat jau pareiškė, kad palaikys ne tik žaidimus, sukompiliuotus Linux (vadinamus „native“), bet ir paleistus per Proton. Bet kiekvieno žaidimo kūrėjo atsakomybė bus pažymėti atitinkamą varnelę kompiliuojant žaidimą. Belieka tikėtis, kad tai padarys daugelis.

Po tokių naujienų, bent jau Linux bendruomenės akyse Valve yra ne tiek „evil corporation“, kiek „good guy“.

Na, bet jei nesinori turėt reikalų su Steam? Yra ir kitų opcijų.

GOG.com nemažai žaidimų turi Linux versijas. Minusas – GOG GALAXY (Steam analogas) yra tik Windows ir MacOS. Bet iš savo paskyros galima parsisiųst atskiro žaidimo installer’į, ir viskas veiks.

Epic Games nekenčia Linux. Kai jie nusipirko Psyonix, pastarieji praktiškai iškart nustojo palaikyti savo Rocket League Linux versiją. Nors iki tol ėjo lygia greta, ir viskas veikė puikiai. Todėl Epic Games Launcher Linux versijos nėra, ir net jei Steam žaidimas yra netgi native, Epic tas pats bus tik Windows. Bet yra Heroic Games Launcher, kuris gali parsiųsti žaidimą, ir parinkus tinkamą Wine versiją (ar net Proton, jei yra) paleisti jį.

Bet iš tiesų tai nėra prasmės kankintis su atskirais žaidimų klientais, kai yra Lutris.

Kas yra Lutris?

Tai atviro kodo žaidimų paleidimo klientas. Skirtumas nuo anksčiau minėtų yra tas, kad jis gali sinchronizuotis su GOG, Steam, Humble Bundle, Epic paskyrom, ir įvairių paruoštų skriptų pagalba instaliuoti ir žaisti žaidimus iš vienos vietos. Čia dar neskaitant to, kad turi galimybę paleisti ir visokius emuliatorius: nuo NES iki PS3. Bent jau mano atveju tai kai kuriems žaidimams vis tiek reikalingas tos platformos paleidėjas (Steam, Epic), bet Lutris pats suinstaliuoja, jei tokio dalyko reikia. Trumpai tariant – labai naudingas dalykas – rekomenduoju.

Beje – ką pastebėjo visokie entuziastai, tai kad su tokios pačios konfigūracijos kompiuteriais Windows žaidimų versijos Linux kartais veikia greičiau, nei pačiuose Windows’uose. Nedaug – keletu FPS daugiau, bet vis šis tas.

Gerai – apie pačios programinės įrangos situaciją pakalbėjau. Bet neatsiejama žaidimų dalis – techninė įranga. Konkrečiai – vaizdo plokštės.

Visi, kas nors kiek žino, kas per žmogus yra Linus Torvalds, atsimena jo žymųjį „Fuck you NVIDIA!“ Šito pasakymo priežastis buvo ta, kad NVIDIA labai nenoriai bendradarbiauja su atviro kodo bendruomene, ir draiverius vaizdo plokštėms tenka rašyti be detalių specifikacijų. Galiausiai gaunasi, kad atviro kodo nvidia draiveriai (nouveau) nėra labai geri. Rimtesnius žaidimus jais pažaist nelabai gausis.

Tuo tarpu pačios NVIDIA kuriami draiveriai Linux sistemoms yra visai kas kita. Suinstaliuoji, veikia, ir pakankamai gerai. Na, bet tai yra uždaras kodas. Kai kam religiniai įsitikinimai prieštarauja prieš tokių naudojimą, kai kas šiaip nepasitiki, o ir kažkokių naujų technologijų reikia laukt kompanijos malonės.

O štai su AMD situacija visai priešinga – jie noriai bendradarbiauja su atviro kodo bendruomene, kuri parašo gerus draiverius jų plokštėms. Todėl patys tiek dėmesio jiems ir neskiria. Buvo net kažkas užsiminęs, kad jei norit išnaudoti visas žaidimų galimybes, geriau Linux naudoti AMD vaizdo plokštes su atviro kodo draiveriais.

Tik problema yra kitur. AMD vaizdo plokštės yra arba pigios ir nelabai našios, arba kaina siekia jau ir tokias keturženkles sumas, kad savo mašiną pardavęs nebūtinai nusipirkčiau.

NVIDIA kainų spektras kiek platesnis – yra ir pigių, ir brangių, ir per vidurį kažko galima rast. Bet šiaip tai abiem atvejais dabar yra problemų su tiekimu – pasiseks, jei gausi…

Pabaigai noriu pasakyti, kad Linux vis dar yra sistema šiek tiek labiau techniškai išprususiems žmonėms, kurie nebijo truputį pasikapstyt, ir nepasiduoda po pirmo iššūkio. Tam yra priežastys, ir gerai, kad taip yra. Bet štai su žaidimais situacija dabar yra gera, kaip niekada. Ir ji gerėja.

Įrašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *